دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت طی نشست بزرگداشت روز ملی پوشش همگانی سلامت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه رهبران جهان در جلسه عالی رتبه سازمان ملل متحد در مورد پوشش همگانی سلامت، جامع ترین بیانیه در خصوص سلامت را تصویب کردند، گفت: همه ما در تضمین مسئولیت پذیری رهبران نسبت به وعده ها و عملی شدن آن ها نقش اساسی داریم و می توانیم با دستیابی به UHC فقر را نابود کنیم، رشد اقتصادی و اشتغال را تضمین کنیم و شاهد کاهش نابرابری در جامعه باشیم.

وی در ادامه افزود: پوشش همگانی سلامت باید براساس مالکیت ملی کشوری باشد و امید دارم که کشور ایران با جمعیت 83 میلیون نفری، جزو معدود کشورهایی باشد که به این مهم دست یابد.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: موضوع دیگری که تا سال 2023 مد نظر قرار گرفته، این است که هزینه های سلامت بالاتر نرود و هزینه های فقرزای سلامت به صفر برسد و پوشش همگانی سلامت بعنوان یک اصل برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، نه تنها برای اهداف مرتبط با سلامت بلکه برای ریشه کردن فقر و تضمین آموزش و کاهش نابرابری باشد.
به گفته دکتر حریرچی، بر اساس پوشش همگانی سلامت، همه افراد در همه جوامع باید به خدمات سلامت با کیفیت و مقرون به صرفه دسترسی داشته باشند تا پوشش همگانی سلامت به واقعیت تبدیل شود که در این خصوص باید ظرفیت سازی کنیم.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه از نظر پوشش دسترسی به خدمات سلامت وضعیت مناسبی داریم، بیان کرد: از نظر هزینه های کمر شکن سلامت وضعیت خوبی نداریم که امیدواریم با همکاری سازمان برنامه طی 5 سال آینده رو به پایین و به صفر برسانیم و تلاش مان را جهت دستیابی به پوشش همگانی سلامت تا سال 2023 گسترش دهیم.

منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *