به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران راه حل های تغذیه ای می تواند نقش مهمی در مقابله با مخاطرات سلامتی در افرادی باشد که در معرض آلودگی هوا قرار دارند و همچنین مشکلات جدی دیگری در ارتباط با سلامت در پهنه جهان  محسوب می شود.
                                                                                                                                                                     

آلاینده های موجود در هوا با حمله به سلول های بدن عوارض نامطلوبی را بجا می گذارند. در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن سلول ها را از کلیه آسیب های بیرونی محافظت می کند. اما عوامــل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش، الکل و آلودگی های محیط باعث می شود بدن نتواند مبارزه کند، در نتیجه ساختمان و عمل سلول های بدن توسط رادیکال های آزاد تخریب می شود.

در مقابل آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که مانع عملکرد رادیکال های آزاد گردیده و مانع از تخریب ســلول های حیاتی بدن می شوند. مصرف بیشترآنتی اکسیدان ها زمینه ای رافراهم می کنند که بدن به راحتی رادیکال های آزاد مضر را از بین ببرد.

منابع غذایی آنتی اکسیدانی عیارتند از: ویتامین های C، E، کارتنوئیدها، سلنیوم و پلی فنل ها. منابع مهم ویتامین C عبارتند از: مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، گوجه فرنگی، سبزیجات برگی شکل سبز (سبزی خوردن)، اسفناج، کیوی، طالبی، توت فرنگی و سیب زمینی توصیه می شود که تاحد امکان به صورت خام و تازه مصرف شوند.

منبع: سازمان غذا و دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *