فائوچی در مقاله‌ای که روز دوشنبه در نشریه ساینس به چاپ رسید خاطرنشان کرد: تقاضا برای واکسن موثر کرونا احتمالا به مراتب فراتر از میزان تولید خواهد بود. این عضو کارگروه کرونا کاخ سفید در کنار «دکتر لری کری» از مرکز تحقیقات سرطان و همکارانش در انستیتوی ملی بهداشت (NIH)، از جمله «دکتر فرانسیس کالینز» از دیگر مدیران این موسسه و کارشناس واکسن در نوشتن مقاله روز دوشنبه مشارکت داشتند.

در این مقاله آمده است: «تولید و توزیع کافی واکسن ایمن و موثر برای ایمن‌سازی تعداد بسیار زیادی از افراد، تقاضای بی‌سابقه‌ای ایجاد می‌کند. هیچ یک از بسترهای ایجاد شده برای تولید واکسن به تنهایی نیاز جهانی را برآورده نمی‌کند، بنابراین یک رویکرد راهبردی برای تلاش چند جانبه در این راستا ضروری به نظر می‌رسد».
از سوی دیگر، در حالی که چندین واکسن برای ویروس در حال تولید هستند، دانشمندان هشدار داده‌اند که حتی تولید یک نوع واکسن موثر، خود چالشی حیاتی است. تاخیر در تولید واکسن‌ها و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای عموم سالها زمان لازم دارد، اگرچه مقامات امیدوار هستند تولید واکسن کرونا رکورد کوتاهترین زمان لازم را بشکند.

در این میان بودجه گسترده‌ای برای تولید واکسن‌های کرونا فراهم شده است و از طریق برنامه‌هایی مانند ابتکار عمل موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، میان سازمان‌های دولتی و شرکت‌های دارویی با هدف تسریع در توسعه واکسن و روش‌های درمانی کووید-۱۹ همکاری‌هایی شکل گرفته است. با این حال، دانشمندان بر این باور هستند که ممکن است بودجه اضافی برای موفقیت در مقیاس جهانی مورد نیاز باشد.

دکتر کری در نشست مطبوعاتی خود نیز تاکید کرد: «ما خواهان تولید موفقیت آمیز چندین واکسن و ایجاد بسترهای تولید برای برطرف کردن نیاز جهانی در راستای ایمن‌سازی میلیاردها بزرگسال و کودک و همچنین بازگرداندن شرایط عادی اقتصادی و بهداشتی در سراسر جهان هستیم».

منبع: سلامت نیوز

  • دیجی بنیان
  • اردیبهشت 23, 1399

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *