حسین وطن‌پور؛ رئیس دفتر توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه علوم دارویی حدود ۲۳۰ الی ۲۴۰ شرکت دانش‌بنیان و هسته فناور در طیفی از ساخت ماده اولیه گرفته تا تولید محصول نهایی فعالیت دارند، توضیح داد: داروهایی که شرکت‌ها می‌سازند غالباً داروهای مرز دانش هستند که به تازگی از قالب پتنت خارج شده‌اند؛ به عبارتی این داروها قبلاً در دنیا مورد مطالعه قرار گرفته و تأیید شده هستند. در این حوزه ما بر روی سیمیلارها یا مشابهات (similar) کار می‌کنیم که کار بسیار با ارزشی است و وابستگی ما را به خارج از کشور کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد محدودی دارو مراحل تحقیق و پژوهش را طی می‌کنند و در واقع در صورتی که یک محصول دارویی نو (novel) باشد، طبیعی است که مسیر قانونی‌ برای مورد تأیید قرار گرفتن را طی می‌کند که این مسیر طولانی‌تر است.

رئیس دفتر توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت افزود: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید دارو صرفاً شامل تولید محصول نمی‌شود، بلکه به مؤلفه‌های مختلفی پاسخ می‌دهد؛ از جمله آن که خروج ارز از کشور را کاهش می‌دهد و اشتغال‌زا هم هست.

وطن‌پور گفت: به طور کلی سه گروه دارو داریم؛ مواد اولیه دارویی، اکسیپیان‌های دارویی و داروهای بیولوژیک. دو گروه اول بیشتر از لحاظ شیمیایی قوی هستند. منظور از اکسیپیان‌های دارویی، هر ماده کم وبیش خنثی است که به مواد دارویی اضافه می‌شود تا به آن‌ها قوام و شکل ببخشد. اکسیپیان‌های دارویی مواد جانبی داروست و خواص درمانی ندارد.

وی افزود: گروه سوم یعنی بایو تک‌ها هم اخیراً عرصه خوبی از فعالیت دارویی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس دفتر توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت در پایان با اشاره به آمایش دانشگاه‌ها در حوزه علوم دارویی، گفت: در این حوزه دانشگاه‌ها را به صورت محصول به محصول آمایش نکرده‌ایم، اما در حوزه مواد اولیه دارویی، سه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تبریز و تهران از تمام زیرساخت‌های لازم برخوردار هستند.

منبع: سازمان غذا و دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *