بهره برداری بیش از 8 هزار تخت بیمارستانی در کشور

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، طرح منحصر به جمهوری اسلامی بوده که توسط وزارت بهداشت برای نخستین بار در جهان طراحی شده است.

وی افزود: هدف کلی از اجرای این طرح، اجتماعی کردن سلامت و تعریف جدید از نظام ارائه خدمت و همکاری در ارائه خدمت است تا خدمات از مراکز بهداشت به سمت خانواده‌ها سوق پیدا کند.

نمکی بیان کرد: این طرح یک عرصۀ جدیدی برای آموزش علوم پزشکی بوده زیرا مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت بسیار تاثیرگذارتر از گذشته است.

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: تغییر شیوه زندگی از یک ساختار نابهنجار به نظام زندگی به هنجار از عوامل موثر مورد توجه در اجرای طرح است؛ آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در رشته‌های مختلف با مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت که یکی از جایگاه‌های آن خانواده و خانوار است، محور اجرای طرح عنوان شده است.

وی تصریح کرد: این طرح در سه استان آغاز شده و بعد از بررسی نقاط مثبت و منفی و تمرین بر روی آن، از اوایل سال آینده در سراسر کشور آغاز می‌شود.

نمکی به طرح وضعیت پزشک خانواده اشاره و اضافه کرد: پزشک خانواده در این طرح، مسؤولیت رهبری این مجموعۀ بزرگ را برعهده خواهد داشت و برای اجرای پزشک خانواده راهکارهایی همچون سیستم ارجاع، اعمال راهنمای بالینی استفاده می‌شود که در این راستا نیازمند شکل‌گیری پرونده الکترونیک سلامت هستیم و در اوایل بهار سال جاری به دست رئیس‌جمهور رونمایی و ریل گذاری شد که به خوبی پیش می‌رود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: تا امروز در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشکل عمده‌ای در زمینه دارو، خدمت‌رسانی و کاهش پرداخت هزینه بیمار و هزینه‌های جاری نداشتیم و کسری‌هایی را که داریم به مطالبات ما باز می گردد؛ ما سهمی را که باید از سازمان برنامه و بودجه بگیریم را دنبال می کنیم و مشکلاتی که در خزانه بوده را با هماهنگی رئیس سازمان برنامه و بودجه حل و فصل می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، 10 هزار میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی مطالبه داریم که در جلسات برگزار شده بخش اعظمی از این مطالبات پرداخت می‌شود.

نمکی با بیان اینکه برخی پروژه‌های این وزارت با کمک خیرین عملیاتی خواهد شد، خاطرنشان کرد: حدود هزار پروژه آماده بهره برداری داریم که این پروژه‌ها اعتبار 3 و چندهزار میلیاردی را به خود اختصاص می‌دهد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال جاری 8 هزار و 100 تخت بیمارستانی برای نخستین بار در تاریخ کشور با اولویت نقاط محروم به بهره برداری می‌رسد و به عبارتی حدود 50 طرح را در هر هفته تا پایان سال افتتاح می کنیم.

منبع: قطره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *