دکتر مصطفی صالحی زاده، مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از کاهش ۳۱ درصدی مصرف ریتالین در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد.
وی افزود: مطابق پایش و بررسی انجام شده، از مهر ماه سال ۹۷ تا پایان مهرماه سال جاری مصرف داروی ریتالین در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد کاهش داشته است.

دکتر صالحی زاده با اشاره به موفقیت اجرای طرح مدیریت مصرف ریتالین و کاهش چشمگیر میزان سوء مصرف این دارو در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، گفت: از مهرماه سال ۱۳۹۷ و پس از موافقت کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه، توزیع و مصرف قرص ریتالین بصورت کنترل شده، با ثبت اطلاعات بیماران و با نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه صورت می پذیرد.

وی با بیان اینکه ریتالین یک داروی محرک سیستم عصبی است و در درمان اختلال توجه بزرگسالان و برای کودکانی که دچار بیش فعالی و کم توجهی هستند کاربرد دارد، درخصوص عوارض سوء مصرف این دارو گفت: افزایش سطح هوشیاری، اضطراب و بیقراری، شادی و سرخوشی، سرکوب اشتها، افزایش فشارخون، تعریق زیاد، بالا رفتن ضربان قلب، بی نظمی ضربان قلب، گرگرفتگی، تشنج و کما را از مهمترین عوارض ناشی از سوء مصرف ریتالین است.

منبع: سازمان غذا و دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *