معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: عشایر عزیز کشورمان به دلیل شرایط زندگی شان دسترسی زیادی به حوزه سلامت ندارند که با راه اندازی و گسترش خانه های بهداشت عشایری تا پایان سال 98، بخش زیادی از جمعیت آنان تحت پوشش قرار خواهند گرفت. 

به گزارش وبدا، دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، ضمن تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت طی سال گذشته، اظهار کرد: اواخر سال 97 و اوایل سال 98، سیل بزرگی در کشور رخ داد که با توجه به تلاش های صورت گرفته توسط همکاران حوزه بهداشت خوشبختانه هیچگونه اپیدمی و بیماری شایع نشد.
وی افزود: اقدامات حوزه بهداشت در این سیل مورد توجه و تشویق سازمان بهداشت جهانی و مدیران کشور از جمله؛ رییس جمهور قرار گرفت.

بهره برداری از 2 هزار پروژه بهداشتی در سال 97
وی در خصوص پروژه های بهداشتی در سال گذشته، بیان کرد: در سال گذشته دو هزار پروژه از مجموع 4 هزار و 357 پروژه از تفاهمنامه های سه جانبه دانشگاه های علوم پزشکی، استانداری ها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهره برداری شد و امیدواریم تا پایان امسال نیز 800 پروژه دیگر به ثمر بنشیند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: اقدام مهم دیگر در حوزه بهداشت این بود که پرونده الکترونیک سلامت در سطح یک تا پایان سال 97 ارتقای قابل ملاحظه ای پیدا کرد. در چهار درصد از مناطق از جمله مناطق کوهستانی دسترسی به اینترنت وجود نداشت، اما درحال حاضر، دسترسی به اینترنت با تلاش های صورت گرفته به 98 درصد رسیده است. اطلاعات دو درصد مابقی نیز توسط مراکز دیگر به صورت آفلاین وارد پرونده الکترونیک سلامت افراد می شود؛ هم اکنون 100 درصد ثبت ها به صورت الکترونیک صورت می گیرد.

راه اندازی خانه های بهداشت عشایری برای نخستین بار

دکتر رییسی با اشاره به اهمیت پوشش عشایر در برنامه های شبکه، ادامه داد: کار برجسته دیگری که هم اکنون به صورت پایلوت در استان فارس در حال انجام است، راه اندازی 16 خانه بهداشت عشایری است.

وی در این خصوص افزود: عشایر عزیز کشورمان به دلیل شرایط زندگی شان شاید دسترسی زیادی به حوزه سلامت نداشته باشند که با راه اندازی و گسترش این خانه ها تا پایان سال 98 بخش زیادی از جمعیت آنان تحت پوشش قرار می گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اهدای گواهی حذف تراخم در کشور از سوی سازمان بهداشت جهانی را دستاورد دیگر حوزه بهداشت در خصوص پیشگیری از برنامه های چشم طی سال گذشته دانست و گفت: شاخص های دیگری که باید به آن اشاره شود این است که کشور وارد نوزدهمین سالی شده است که هیچ موردی از فلج اطفال گزارش نشده و در دو سال اخیر نیز موردی از انتقال محلی مالاریا نداشته ایم.

وی ادامه داد: ایران تعهد کرده که تا سال 2020 مالاریا را حذف کرده و گواهی آن را نیز بگیرد که از هم اکنون کارهای مقدماتی آن در حال انجام است.

دکتر رییسی خاطرنشان کرد: مجهز کردن آزمایشگاه های دانشگاه های علوم پزشکی قطب در کشور نیز منجر به پیشرفت های چشمگیر در کنترل بیماری سل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، در خصوص به کارگیری آخرین نتایج تحقیقات و پژوهش ها در حوزه بهداشت، اظهار کرد: تمام برنامه های حوزه بهداشت مبتنی بر شواهد و نتایج پژوهش ها است. به طوریکه تا یک برنامه در منطقه ای پایلوت و نتایج آن پایش نشود، در برنامه های شبکه بهداشت کشور ادغام و اجرا نمی شود.

وی افزود: ایران در منطقه تنها کشوری است که حوزه آموزش پزشکی آن با بهداشت و درمان ادغام یافته و از این نظر در دنیا سرآمد است. یعنی اولاً مراکز بهداشتی و بیمارستان ها فیلدهای آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی هستند و دوم این که تمام بسته های خدمت بر اساس راهنماهای بالینی مورد قبول جهانی و ملی اجرایی می شوند.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه بهداشت نیز تمام بسته های خدمتی که طراحی و اجرا می شوند، بر اساس آخرین دستاوردهای پژوهشی است. به نحوی که در سیل اخیر نیز بر اساس مطالعات اولیه و پژوهش ها اقدامات و مداخلات به گونه ای انجام شد که شاهد بروز هیچگونه اپیدمی بیماری نبودیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: طرح «سراج» که هم اکنون در حوزه سلامت روان در آذربایجان پایلوت می شود از جمله این پژوهش هاست که در آینده کمک شایانی به کاهش آسیب ها در حوزه روان خواهد کرد.

وی افزود: در این طرح حوزه های تخصصی و حمایتی در کنار هم قرار خواهند گرفت. یعنی ضمن ارجاع فرد آسیب دیده روانی به مراکز و دریافت بازخورد از او، حمایت هایی نیز از این افراد در صورت نیاز با کمک سازمان هایی نظیر بهزیستی، شهرداری ها و فرمانداری ها صورت می گیرد و فرد رها نمی شود تا در طول دوره های مختلف درمان دریافت کند.

منبع: وزارت بهداشت

  • خانم سزیده
  • شهریور 6, 1398

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *