محمد اسماعیل اکبری، اظهار داشت: جمعیت مولد یا سنین کار و افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال باید حدود ۷۰ درصد از کل جمعیت را تشکیل دهند تا چرخ اقتصادی کشورهای بچرخد و گروه پایه نیز باید حدود ۲۰ درصد از جمعیت کل باشند تا همیشه ساختار جمعیتی حفظ شود. اگرچه قدری نسبت جمعیت سالمندان در کشور افزایش یافته اما وضعیت ایران از نظر ساختار جمعیتی، مناسب است.

وی افزود: از سال ۹۷ تا سال گذشته، ۱۷۰ هزار نفر کمتر در ایران به دنیا آمدند و با خدمات بهداشتی و درمانی نیز مراقبت‌ها تقویت شده و سن مرگ و میر و همچنین امید زندگی، افزایش یافته است. بنابراین در این شرایط، میزان متولدین کاهش و میزان سالمندان، افزایش می‌یابد و در این صورت، ساختار جمعیت به هم می‌ریزد.

مشاور عالی وزیر بهداشت یادآور شد: نرخ رشد جمعیت در حال حاضر بسیار پایین و کمتر از یک درصد بوده و سطح جانشینی، افت کرده است و قادر به سطح جانشینی و جایگزینی جمعیت نیستیم. هر وقت هر بحران طبیعی و انسانی به وجود می‌آید و یا در زمینه‌های علمی، دانشگاهی به دلیل حضور جوانان، موفقیت داریم، متأسفانه نسبت‌های ساختار جمعیت به هم می‌خورد و تعداد جوانان کم می‌شود.

اکبری ادامه داد: برای جبران و تقویت نرخ رشد جمعیت، همه ساختارهای حاکمیتی و حتی تولیتی عملکرد مناسبی نداشته اند. در طول یکسال گذشته به سختی بعضی از دستورالعمل‌های ضد جمعیتی وزارت بهداشت را جمع آوری کرده ایم. مشکل اصلی این است که باید سبک زندگی تغییر کند و صدا و سیما باید در خصوص افزایش جمعیت، به مردم و خانواده‌ها آموزش دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

  • دیجی بنیان
  • اردیبهشت 31, 1399

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *