یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد در تمام کشورها صادرات است که پیوسته اقتصاددانان، مدیران کسب و کار و دولتمردان به آن می اندیشند. شرکت های بزرگ در مرحله اولبرنامه ریزی را به بازارهای درون کشور اختصاص می دهند و محصولات و خدمات خود را در محدوده ی مرزهای جغرافیایی گسترش می دهند. این شرکت ها بعد از رسیدن به میزان مناسبی از پوشش هدفمند بازار داخلی، فعالیت خود را به سمت صادرات محصولات به سایر کشورها نیز سوق می دهند. کسب و کارهای کوچک نیز با گذشت مدتی از فعالیتشان به مقوله صادرات محصولاتشان فکر می کنند. در فرآیند صادرات باید به چند نکته توجه کرد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

پیش بینی درست از آینده

با صادرات عرصه‌ی وسیع‌تری از افراد و موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی پیش روی صاحبان کسب و کار قرار می گیرد که باید به اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی کشورهای دیگر توجه کنند. گاهی ممکن است پس از مدتی کسب‌ و کار خود را توسعه دهند و نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند. بنابراین باید با پیش بینی شرایط آینده و برآوردی دقیق از هزینه های لازم برای سرمایه گذاری جدید داشته باشند.

داشتن برنامه

با وجود اینکه اکثر افراد حوصله و توان نوشتن طرح های جامع و مفصل را ندارند اما برای توسعه کسب و کار به خارج از مرزهای کشور یک طرح کسب و کار جامع برای آن نوشت و جزییات کار در آن مشخص گردد. یک طرح کسب و کار همه جانبه و مفصل باید بازار هدف، روش های عرضه، میزان هزینه و سوددهی و فرآیندهای عملکردی را تعیین کند.

هزینه های صادرات و خروج محصولات از مرز

برای صادرات علاوه بر هزینه‌های معمول کسب‌ و کار باید هزینه‌های حمل و نقل بین و المللی که باید بر اساس قراردادها پرداخت شود نیز مورد توجه قرار گیرد.از مهم ترین مواردی که صاحبان کسب و کار باید در محاسبات خود آنها را اعمال کنند مواردی از قبیل وضعیت گمرک در کشور مقصد و قوانین مربوط به صادرات اجناس، هزینه‌های کمیسیون برای نمایندگی ها، وضعیت بیمه و هزینه کارگزاران می باشد. علاوه بر این هزینه‌های غیرمستقیم شامل ترجمه برچسب‌ها و صورت‌های مالی و همچنین هزینه‌های تبدیل ارز نیز دارای اهمیت هستند.

همکاری با دولت

با توجه به اینکه دولت ها همواره در کنار نیروهای داخلی خودشان قرار دارند و از آن‌ها حمایت‌‌‌‌ می‌کنند. بنابراین بهتر است صاحبان کسب و کار دولت را از روند فعالیت‌های خود آگاه کنند و به دولت نیز اجازه کمک در برخی فعالیت های خود را بدهند. وزارت خانه‌های مرتبط با صادرات و واردات لیست کاملی از اجناس و قیمت‌ها در بازارهای داخلی و خارجی دارند که‌‌‌‌ می‌توان این اطلاعات را از آن‌ها گرفت و بر اساس آن ها برنامه ریزی واقع بینانه تری انجام داد. این اطلاعات شامل پیوست‌های فرهنگی و سیاسی نیز هستند که باعث ایجاد ذهنیت درست تری درباره بازارهای خارجی می شوند.

اطمینان از پرداخت ها

اعتبارنامه LC مرسوم ترین نوع پرداخت  در تجارت‌های بین‌المللی است. با این اعتبارنامه خطرهای مالی که ممکن است دو طرف را تهدید کنند، کاهش می یابد. این اعتبارنامه در واقع اطمینانی است که بانک‌ها برای پرداخت هزینه‌ها و دریافت کالاها به دو طرف معامله‌‌‌‌ می‌دهند.

شناخت کارگزاران حمل و نقل

یکی از اجزای بزرگ تجارت بین الملل و مهمترین قسمت فرآیند صادرات، حمل و نقل است. در این میان صاحبان کسب و کار باید از فرستندگان شناخت داشته باشند و بدانند چه افرادی این کار را انجام می دهند و راه‌های ارتباطی با خود آنها و اطرافیانشان داشته باشند. ممکن است در طول فرآیند حل و نقل هر اتفاقی بیفتد که نیاز به پیگیری‌های بعدی باشد. بنابراین برای پیگیری‌های بعدی ممکن است به خود آن افراد دسترسی پیدا نکنید و مجبور شوید برای طی روندهای حقوقی با اطرافیانشان ارتباط برقرار کنید. داشتن اطلاعات کاملی از کارگزاران حمل و نقل به شما کمک‌‌‌‌ می‌کند که بعدا بتوانید حقوق خود را به طور کامل دریافت کنید. همچنین از وضعیت بیمه محصولات خود در طول مسیر حمل و نقل اطمینان کسب کنید. حمل و نقل‌ها به سه صورت زمینی، هوایی و دریایی انجام‌‌‌‌ می‌شوند و در هرکدام از این سه حالت ممکن است خسارت‌‌هایی به محصولات شما وارد شود. در بدترین حالت ممکن است تمام بار شما به کلی در دریا غرق شوند و یا با سقوط هواپیما نابود شوند. با توجه به این موارد، از ابتدا مشخص کنید که در صورت بروز هرگونه خسارتی چه کسی قرار است به شما پاسخگو باشد.

حفظ ارتباط مستمر با مشتریان خارجی

هر چند که مقوله صادرات بطور کلی نوعی از معامله است اما موفقیت در کارهای اقتصادی بر اساس میزان اعتباری است که کسب‌‌‌‌ می‌ شود. مدیر یک کسب و کار برای طرف مقابل فقط یک صادر کننده نیست. رفتار افراد فعال در انجام امور صادرات نشان دهنده فرهنگ کشورشان است و اگر رفتار درستی نداشته باشند، علاوه بر از بین بردن فرصت‌های پیش رو، کل تصورات دیگران درباره کشورشان را نیز خراب‌‌‌‌ می‌کنند. بنابراین باید توجه داشت که تصویر درستی از فرهنگ، آداب و رسوم و انسانیت کشور خود را در ذهن دیگران رقم بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *