رییس سازمان غذا و دارو؛ دکتر شانه ساز گفت: ما تلاش می کنیم تا قیمت دارو افزایش پیدا نکند و بیمه ها با هزینه کمتر دارو را تامین کنند.
ایشان در نشست خبری پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، اظهار کرد: ما تلاش می کنیم تا قیمت دارو افزایش پیدا نکند، بیمه ها با هزینه کمتر دارو را تامین کنند و قیمت تمام شده برای مردم کمتر شود.

او ادامه داد: ما در بحث بازاریابی دارو هزینه ها را نمی بینیم این مسئله باعث شده است که شرکت های دارویی کاری را برای تبلیغ انجام ندهند و این مسئله معضلی در حوزه صادرات است. هر چند که در حوزه دارو توانسته ایم بسیاری از شعارهای اقتصادی مقاومتی را محقق کنیم اما در حوزه تبلیغات دارو ضعیف عمل می کنیم.

شانه ساز اظهار کرد: این مسئله باعث شده است که مردم با توانمندی های صنعت داروسازی ایرانآشنا نشوند و به تدریج پزشکان و مردم باور کنند که داروهای ایرانی کیفیت بالایی ندارند اما ما به طور قطع یقین می گوییم که داروهای ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه صنعت داروسازی پس از انقلاب اسلامی رشد خوبی داشته است، گفت: با برگزاری نمایشگاه ایران فارما توانسته ایم مرجعی منطقه ای بین کشورهای منطقه پیدا کنیم و علاوه بر داروهای معمولی که جز دانش بنیان ها طبقه بندی نمی شوند، امروز در سلول درمانی و داروهای بایوتک در دنیا حرف برای زدن داشته باشیم.

شانه ساز بیان کرد: شرکت های دانش بنیان داروهای های تک را ظرف یک تا ٢ سال با قیمت پایین تولید می کنند، در منطقه خاورمیانه کشوری را نداریم که در حوزه بایوتک هر روز دستاوردهای جدیدی داشته باشد و همه کارخانه های داروسازی در پایپ لاین خود ١٠ تا ٢٠ قلم داروی آماده ورود به بازار دارویی کشوردارند و این نشان دهنده آن است که دانشکده ها و دانشگاه ها و ارتباط صنعت و دانشگاه امروز به رشد و بالندگی رسیده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در تولید ماده اولیه دارویی حرکت های خوبی شروع شده است، گفت: بیش از ۵٠ درصد مواد اولیه دارویی را در داخل تولید می کنیم و با استفاده از منابع طبیعی و توانمندی کشور در حوزه دارو و هماهنگی بین بخشی می توانیم به قطب تولید مواد اولیه دارو در دنیا تبدیل شویم که اشتغال زیادی می تواند به دنبال داشته باشد.

او ادامه داد: در اثربخشی و عوارض دارویی یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه های غذا و دارو را در منطقه داریم و در اثربخشی دارو آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو و آزمایشگاه های همکار بر کیفیت داروهای داخلی نظارت می کنند.

شانه ساز با اشاره به آیین نامه جدید تاسیس داروخانه ها بیان کرد: در خصوص تاسیس موسسات پزشکی یکی از اقداماتی که صورت می گیرد این است که داروسازان با کمترین حمایت مالی به مردم در سراسر کشور خدمت رسانی می کنند و اکنون که بحث تاسیس این مراکز سرمایه ای زیادی دارد باید از داروسازان حمایت شود.

او ادامه داد: برخلاف ضوابط قانونی تعدادی از همکاران داروساز در دام سرمایه گذاران می افتند و باید توجه داشت که این سرمایه گذاران فقط نگاه اقتصادی دارند و برخی آرا در حوزه داروخانه ها زمینه را برای این شرایط فراهم می کند.

شانه ساز بیان کرد: در آیین نامه جدید به دنبال آن هستیم تا تسهیلاتی به داروسازان برای ایجاد داروخانه به همکاری چند داروساز بدهیم، این آیین نامه باید مراحل قانونی را طی کند. دیگر نیاز به سرمایه گذار نیست چند داروساز می توانند درخواست ایجاد داروخانه را بدهند. امیدواریم با این رویکرد شاهد آن باشیم که داروخانه ها مثل شرکت تعاونی به دست چند داروساز اداره شوند و باید به سمتی برویم که فروش دارو از کالا فروشی فاصله بگیرد و این رویکرد که اقتصاد دارو با دارو اداره شود تغییر کند.

او ادامه داد: ظرف چند ماه آینده آیین جدید تاسیس داروخانه ها ابلاغ خواهد شد. درآمد داروساز نباید به فروش دارو وابسته باشد بلکه داروخانه باید گلوگاهی در مصرف منطقی دارو ایجاد کند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره موضوع مافیا داروتصریح کرد: در حوزه اقتصادی که گردش مالی بالایی دارد و ارز زیادی به خود اختصاص می دهد نمی توانیم قسم بخوریم هیچ تخلفی وجود ندارد و این موضوع به حوزه دارو تجهیزات پزشکی مرتبط نیست، آنچه که نظام و دولت به آن رسیده این است که با سامانه نظارتی دقیق و هماهنگ بتوانیم نظارت های دقیق انجام دهیم.

او ادامه داد: در حال حاضر نظارت ها بیشتر شده و تخلفات کاهش پیدا کرده است. تنها برخی از تخلفات مطرح شده صحت داشتند که در حال پیگیری آنها از سوی قوه قضاییه هستیم و بنا داریم با سامانه نظارتی تی تک نظارت ها را افزایش دهیم که با متخلفین بدون هیچ اغماضی برخورد می شود. تلاش می کنیم بخشی از ضرر بیت المال را جبران کنیم، این تنها در حیطه اختیارات سازمان غذا و دارو نیست و ما نیاز به ارز را برآورده می کنیم. این مسئله به طور اختصاصی صرفا به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بر نمی گردد.

شانه ساز تصریح کرد: وزارت بهداشت نیاز به ارز را تعیین می کند اما پس از تخصیص ارز نیاز به رصدی وجود دارد که همه آن در دست وزارت بهداشت نیست و بخش کوچکی در دست ماست. تلاش می کنیم این سامانه ها را تکمیل و نقاط ضعف و رخنه ها را ببینیم، در زمینه تی تک تیم کاملا حرفه ای کار را در زمینه تنظیم قرارداد بین مجری، کارفرما و بخش های نظارتی دنبال می کند. قرار است شرکت های توزیع کننده و تولیدکننده زیر بار سامانه بیایند تا اطلاعات برخط شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *