آشنایی با شرکتها و مؤسسات دانش بنیان

شرکتها و موسسات دانش بنیان، شرکت یا موسسه ی خصوصی و یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده ی فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می شود.

شرکتهای دانش بنیان دولتی و خصوصی

  1. شرکت هایی که فقط اعضای هیات علمی مالک آن هستند؛ در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از ۵۰ درصد باشد، شرکت دانش بنیان شرکت خصوصی است که باید تابع قانون تجارت باشد و در اداره ثبت شرکتها ثبت شود.
  2. شرکت هایی که دانشگاه ها نیز در آن مالکیت دارند و در صورتی که سهام دانشگاه 50 درصد یا بیشتر باشد، شرکت دانش بنیان، شرکت دولتی است. 

شرکت های متمرکز بر دانش یا شرکت دانش بنیان به شرکت هایی می گویند که بر پایه دانش و فناوری باشند .

یک تا صد درصد از سهام این شرکتها متعلق به دانشگاه یا واحد پژوهشی می باشد . و از 51 تا 100 درصد آن به واحدهای پژوهشی یا یک دانشگاه تعلق دارد .

اگر سهام دانشگاه کمتر از 50 درصد بود آن شرکت دانش بنیان خصوصی است و در غیر این صورت دولتی است .

هدف از تشکیل این شرکت ها توسعه اقتصاد دانش محور ، افزایش ثروت و علم ، تحقق اهداف اقتصادی و علمی و … می باشد .

شرکت های دانش بنیان حلقه واسطه بین ایده و تکنولوژی هستند که ایده ها را می توانند در مسیر رسیدن به تکنولوژی هدایت کنند .

انواع شرکت های دانش بنیان:

۱- شرکت هایی که فقط اعضای هیات علمی مالکین آن هستند.

۲- شرکت هایی که دانشگاه ها در آن مالکیت دارند.

۱-۱-اگرسهام دانشگاه کمتراز۵۰%باشد شرکت خصوصی محسوب می شود که بایدتابع قانون تجارت باشدو دراداره ثبت شرکت ها ثبت شود.

۲-۱- چنانچه سهام دانشگاه ۵۰% یا بیشتر باشد،شرکت دانش بنیان شرکت دولتی است.

خصوصیات شرکت های دانش بنیان:

شرکت های دانش بنیان،اساساَ کالا تولید نمی کنند و زمین یا ماشین آلات خاصی نیز ندارند بلکه همیشه عده ای از افراد تحصیل کرده و با تجربه اطلاعاتی تولید می کنند که این اطلاعات ، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد.بحث طرح های صنعتی و مالکیت معنوی محصولات ،همیشه از دغدغه های اصلی این شرکت ها محسوب می شود که حفظ حقوق معنوی این اطلاعات ،یکی از مهم ترین مسائل حقوقی در شرکت های دانش بنیان می باشد،زیرا اصولاَ این دارایی ها قابل لمس نمی باشند.

اهداف شرکت دانش بنیان:

شرکت های دانش بنیان ،اهدافی نظیر : ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیازهای جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های  ‌پژوهشی و تحول در دست یافته های اجتماعی با حضور شخصیت های علمی در این عرصه موضوع کلی فعالیت شرکت دانش بنیان را دنبال می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *