دکتر باقر لاریجانی، نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر و رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در سمپوزیوم یک روزه میکروبیوم که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه دانش میکروبیوتا از حوزه های نوین دانشی است که می تواند تغییرات شگرفی در دانش پزشکی به وجود بیاورد، گفت: برخی باکتری ها در بدن انسان نقش های حیاتی بر عهده دارند و حتی مقاومت بدن را در برابر بیماری ها را بالا می برد.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر به تاریخچه دانش میکروبیوتا اشاره کرد و گفت: در سال 1990 ، پروژه ژنوم انسانی برای درک ژنتیک و در سال 2007 ، پروژه میکروبیوم انسانی برای درک رابطه بین تغییرات میکروبی و بیماریهای مختلف در ۲ مرحله انجام شد.

وی به نقش های محافظتی و متابولیکی میکروب های انسانی اشاره کرد و گفت: میکروبیوتا عملکردهای مختلفی در بدن دارد از جمله تعدیل چگالی توده استخوانی، تنظیم ذخیره چربی، توسعه سیستم ایمنی بدن، بیوسنتز ویتامین ها و اسیدهای آمینه، متابولیسم داروها، تنظیم سیستم عصبی، هضم غذا و مقاومت در برابر بیماری ها.

دکتر لاریجانی ادامه داد” ترکیب میکروبی در مناطق مختلف جهان متفاوت است و لازم است با شناخت این ترکیب در جمعیت کشور بسترهای استفاده از این دانش در پیشگیری از بیماری ها را فراهم کنیم.

وی از انجام پروژه های تحقیقاتی مختلف در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص میکروبیوتا سخن گفت و اظهار داشت: این پژوهش ها حاکی از تفاوت میکروبیوم افراد چاق و لاغر است و ترکیب میکروبی در جمعیت ایران همانند دیگر کشورها نیست.

منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *