وزیر بهداشت ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز پزشک و یاد و خاطره شهدای حوزه بهداشت و درمان، گفت: باید زانو بزنم و دست دکتر قربانی؛ پزشک عمومی طرحی در سیستان و بلوچستان که به دلیل عدم اعزام نیروی جدید، در آن منطقه ماند تا به مردم آن استان خدمت کند و دچار سانحه شد و امروز با قطع نخاع با کوهی از افتخار و عشق خدمت به مردم، بر روی ولیچر نشسته است، را ببوسم.

به گزارش وبدا، دکتر سعید نمکی در آیین بزرگداشت روز پزشک که در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار داشت: باید به افرادی که ما را مورد بی مهری قرار می دهند بگویم که پزشکان ما جان ها فشانده اند و رنج ها کشیده اند تا مردم این سرزمین، شاداب و تندرست باشند و از همکاران خودم در جامعه پزشکی تقاضا دارم که از بعضی نامهربانی ها نرنجند و بدانند که مردم این سرزمین در قدرشناسی و مهربانی، شهره آفاق هستند.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح “هر خانه یک پایگاه سلامت” از شهریور ماه در کشور، گفت: دوست دارم معلم این طرح بزرگ ملی، پزشکان باشند و می خواهیم یک داوطلب را از درون خانواده که خانم خانواده است را با حداقل های پیشگیری، درمان و توانبخشی آشنا کنیم و برای این حرکت، معلمی بهتر از جامعه پزشکی وجود ندارد.

دکتر نمکی با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت در کشور استقرار یافت، افزود: در گام های بعدی پس از این ریل گذاری، نظام ارجاع و پزشکی خانواده را اجرایی می کنیم و 14 هزار پزشک خانواده را از جامعه پزشکی انتخاب و با آموزش های کوتاه مدت، روانه مراکز بهداشتی و درمانی می کنیم و بدون اعمال راهنماهای بالینی، نظام ارجاع، پزشکی خانواده و پرونده الکترونیک سلامت، نظام سلامت مقتدری نخواهیم داشت و منابع ما پاسخگوی اداره کشور نخواهد بود.

وی یادآور شد: با افزایش استانداردهای داروهای داخلی، برای حمایت از صنعت داخل اجازه واردات داروی برند را نخواهیم داد و جامعه پزشکی با باور بر تولید داخل به ما و صنعت دارویی داخلی کمک کند.

در حال حاضر سهم دارو از GDP حدود 1.2 درصد است در حالیکه در مترقی ترین کشورها این شاخص حدود 0.6 تا 0.7 درصد است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: انتظار داریم که پزشکان در نسخه نویسی الکترونیکی به ما و مردم کمک کنند و باید با کمک جامعه پزشکی از این مسیرها عبور کنیم.

دکتر نمکی ضمن تاکید بر لزوم جامعه محور کردن آموزش های پزشکی، بیان داشت: باید فارغ التحصیلان رشته های پزشکی با مشکلات نظام ارائه خدمت آشنا شوند و در جامعه محور کردن آموزش ها باید از اساتید برجسته پزشکی کمک بیشتری بگیریم البته گلایه هایی نیز ممکن است وجود داشته باشد که یکی از آنها مداخلات خارج از حرفه در مورد برخی از تخلفات پزشکی است.

وی اضافه کرد: از روز اول با دکتر ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی و دکتر فاضل رییس مجمع انجمن های علمی پیمان بستیم که تا زمانی که بنده وزیر بهداشت باشم، اجازه نمی دهیم که کسی از بیرون به فردی در درون حرفه پزشکی، بی احترامی کند و مقرر شد که با تیمی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، انجمن های علمی و سازمان نظام پزشکی، به شکایات و تخلفات رسیدگی کنیم و اجازه ندهیم بحث خانوادگی به بیرون از خانواده بکشد البته پزشکان باید به ما کمک کنند تا اگر همکاری، به مردم اجحاف کرد، همه این رویه را اصلاح کنیم که خودمان را به مردم و مردم را به خودمان نزدیک تر کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: می دانم که امروز تعرفه های پزشکی مورد توجه و رضایت بسیاری از پزشکان نیست اما برای اولین بار قبل از پایان سال، موفق به تصویب تعرفه های پزشکی در هیات وزیران شدیم و توانستیم بین تعرفه بخش خصوصی و دولتی، تفاوت ایجاد کنیم و سعی می کنیم که برای سال 99، تعرفه های منطقی تری را به تصویب برسانیم.

دکتر نمکی در خصوص سهمیه های پزشکی گفت: در حال حاضر 55 هزار دانشجوی پزشکی در کشور تحصیل می کنند و هر سال 7 هزار نفر در این رشته فارغ التجصیل می شوند و برای مناطق محروم، ظرفیت 30 درصدی پذیرش، تصویب شد و به عنوان وزیر و یک کارشناس می گویم که ما کمبود پزشک با شکلی که برخی افراد مطرح می کنند، نداریم البته ممکن است در برخی موارد، خدمت رسانی توسط تیم پزشکی در برخی نقاط، معیوب و با نقصان باشد اما این مشکل به دلیل کمبود پزشک نیست بلکه به دلیل توزیع نامناسب نیروی پزشکی است.

وی اظهار داشت: در ایجاد جاذبه برای ماندگاری تیم پزشکی در مناطق محروم، موفق نبوده ایم و باید روش های خودمان را تغییر دهیم که این کار را کرده ایم و تردید ندارم که تا سه چهار سال آینده، در دورترین نقاط کشور، بیشتر از نیاز، پزشک خواهیم داشت.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مطلقا پشت طرح دو فوریتی افزایش دو برابری ظرفیت پزشکی در کشور، نگاه کارشناسی وجود ندارد و به عنوان وزیر اخطار و هشدار می دهم که این افزایش به جز خیل عظیم پزشکان بیکار در آینده، هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

در حال حاضر 44 درصد از بیکاران کشور دارای مدرک کارشناسی به بالا هستند و یک پزشک بیکار به شدت اوضاع بدتری نسبت به دیپلمه بیکار دارد و این به معنی دور ریختن سرمایه های ملی است و باید بدانیم که چه کسی را در چه دوره ای با چه مهارتی و با چه هزینه ای توسط چه کسی و برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت تربیت می کنیم.

  • خانم سزیده
  • شهریور 2, 1398

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *